Ułatwienia dostępu

Dyżury specjalistyczne
w 116 111

Hop, hop, mamy dla Was coś ekstra!

Niedawno pytaliśmy Was w social mediach 116111.pl, z jakim specjalistą chciałybyście i chcielibyście porozmawiać pod numerem 116 111.
Pytanie nie było przypadkowe…
Przedstawiamy Wam dyżury specjalistyczne, w trakcie których będziecie mogli uzyskać konsultację i wsparcie od konkretnych specjalistek i specjalistów, a są to:
  • seksuolożki,
  • prawniczki,
  • dietetyczki,
  • pracowniczki socjalne,
  • pedagożki,
  • lekarka w trakcie specjalizacji z zakresu psychiatrii dzieci i młodzieży.

Dyżury specjalistyczne nie są dostępne przez całą dobę – w przeciwieństwie do naszych standardowych dyżurów wsparciowych pod 116 111, na których zastaniecie nas bez zmian: o każdej porze dnia i nocy. Jeżeli chodzi o dyżury specjalistyczne – możecie sprawdzić w grafiku poniżej, kiedy dyżurują poszczególni specjaliści. 

Aby skontaktować się ze specjalistą wybierzcie dobrze znany Wam numer 116 111, a następnie poczekajcie aż wirtualny konsultant poda Wam numer, jaki należy wybrać, aby połączyć się z konkretnym specjalistą. 

Godziny pracy specjalistów mogą się troszkę zmienić. Będziemy informować na bieżąco i aktualizować tabelę na tej stronie. 

We współpracy z naszymi Specusiami przygotowałyśmy małą ściągę, która pomoże Wam zorientować się, jakie tematy możecie poruszyć w trakcie rozmowy z konkretnym specjalistą bądź specjalistką. Zerknijcie pod grafikiem! 

Grafik dyżurów specjalistycznych na grudzień

Na jaki temat mogę porozmawiać ze specjalistą?

  • potrzebujesz porady prawnej przede wszystkim z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego,
  • chcesz porozmawiać na temat swoich praw i możliwych sposobów działania w przypadku ich przekroczenia, a także omówić interesujące Cię zagadnienia prawne, takie jak np. przygotowanie do przesłuchania czy udział w postępowaniu,
  • zależy Ci, aby lepiej poznać sprawy związane z funkcjonowaniem rodziny, w tym dotyczące praw dzieci i ochrony rodziny, a także zagadnienia dotyczące adopcji, czyli przysposobienia, a szerzej nawiązania stosunku pomiędzy przysposabianym a przysposobionym,
  • szukasz informacji o kwestiach związanych z równouprawnieniem oraz dyskryminacją.

  • potrzebujesz pomocy w trudnościach związanych z żywieniem,
  • chcesz uzyskać poradę żywieniową, edukację żywieniową,
  • zależy Ci na przybliżeniu sposobów radzenia sobie z problemami, w których:
  • tracisz kontrolę nad jedzeniem (np. słodyczy);
  • jesz emocjonalnie (np. zajadasz nudę, stres lub inne trudne emocje);
  • masz zaburzoną relację z jedzeniem;
  • objadasz się w sposób niekontrolowany;
  • jesteś młodą mamą – żywienie w ciąży i laktacji (nastoletnia ciąża);
  • nie umiesz przestać liczyć kalorii;
  • po jedzeniu czujesz wyrzuty sumienia;
  • chorujesz na zaburzenia odżywiania (anoreksję, bulimię, kompulsywne objadanie się, ortoreksję lub inne zaburzenia odżywiania). 

  • potrzebujesz konsultacji w zakresie możliwych opcji interweniowania w przypadku doświadczania przemocy domowej, niepokojących i trudnych doświadczeń w środowisku rodzinnym (np. uzależnienia wśród członków rodziny, zaniedbywanie, znęcanie się nad dziećmi, zagrożone bezpieczeństwo dziecka itp.),
  • zależy Ci na informacji na temat funkcjonowania form pieczy zastępczych i Twoich praw socjalnych,
  • chcesz dowiedzieć się:
  • jak i gdzie zgłosić się po pomoc w przypadku uzależnienia (własnego, rodziców, osób bliskich) i co dalej? – kwestie związane z przymusowym leczeniem;
  • jak i gdzie zgłosić się po pomoc w przypadku przemocy (w szkole i w domu)?;
  • z czym wiąże się procedura niebieskiej karty – co oznacza, po co jest, co jeśli jest już założona?;
  • co jeśli mam kuratora? – z czym się wiążą odwiedziny, jakie mam prawa?;
  • moja rodzina ma trudności finansowe – co mogę zrobić?;
  • pracownik socjalny/asystent rodziny – jak wyglądają odwiedziny, jaki jest powód wizyt, co mogę powiedzieć podczas spotkania?;
  • ośrodki wychowawcze i ośrodki socjoterapii – czym są, kiedy i jak mogę zostać skierowana/y? 

  • potrzebujesz porozmawiać, czy Twoje prawa ucznia są właściwie przestrzegane,
  • masz trudności w nauce i nie wiesz, co może być ich przyczyną, jak dalej postępować,
  • masz trudne relacje z nauczycielem lub innym pracownikiem szkoły i nie jesteś pewna/pewny, co możesz zrobić,
  • zastanawiasz się, czym jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna i czy ona jest dla Ciebie,
  • masz opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej i nie wiesz, czy szkoła właściwie spełnia to, do czego masz prawo,
  • zastanawiasz się, czy potrzebujesz diagnozy trudności szkolnych,
  • masz jakiekolwiek inne pytania o szkołę, naukę, siebie jako ucznia. 

  • szukasz informacji na temat diagnozy medycznej, którą już masz lub którą u siebie podejrzewasz,
  • chcesz porozmawiać o lekach, które masz zapisane przez lekarza – bo np. nie rozumiesz, dlaczego zostały ci zalecone lub obawiasz się działań niepożądanych,
  • chcesz dowiedzieć się, kiedy wskazana jest wizyta u lekarza psychiatry lub u psychologa,
  • szukasz informacji o tym, jak wygląda przebieg hospitalizacji w oddziale psychiatrycznym (dziennym lub stacjonarnym) lub ogólnym (np. pediatrycznym),
  • szukasz informacji na temat tego, jak przebiega wizyta u lekarza psychiatry dziecięcego oraz czy w trakcie wizyty musi lub może być obecny twój rodzic lub opiekun,
  • potrzebujesz edukacji na temat tego, co leży w kompetencjach lekarza, a co w kompetencjach innych specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym,
  • chcesz dowiedzieć się, jak uzyskać od lekarza skierowanie, receptę lub zaświadczenie np. do szkoły,
  • chcesz dowiedzieć się, jak styl życia wpływa na twoje zdrowie psychiczne,
  • szukasz informacji o ochronie praw pacjenta lub o tym, co obejmuje tajemnica ekarska.

Uwaga! Lekarka w ramach dyżuru specjalistycznego na infolinii 116 111 może udzielać jedynie ogólnych porad dotyczących wiedzy medycznej oraz funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Rozmowa z lekarką na linii 116 111 nie jest odpowiednikiem wizyty lekarskiej, w trakcie rozmowy lekarka nie może stawiać diagnoz ani dawać bezpośrednich zaleceń dla pacjenta, a także wystawiać recept czy innej dokumentacji. Celem dyżuru specjalistycznego lekarskiego jest jedynie udzielenie informacji i edukowanie osób dzwoniących.